defdac skrev:
Hur mycket Mg man doserar brukar bero på Calciumhalten. Man vill sikta på 1:4 mellan Mg:Ca. Dvs calciumhalten ska läggas 4 ggr högre än magnesiumhalten.

Här i Linköping har vi runt 22 ppm Ca i kranen och 2-3 ppm Mg, så jag ökar Mg med 2-3 ppm.

Ok, vattenverket säger att vi i kranen har 10ppm Kalcium, det borde innebära att om Mg i kranen är 5,2ppm, så ligger Kalcium halten ungefär på hälften dvs 2:1. Om du då säger jag ev har Mg brist, så är frågan om jag skall köra upp Mg till ca 10ppm som du skrev ngn gång eller om jag skall bara öka Kalcium för att få rätt på förhållandet ca vs mg. Det löser ju iofs inte en ev Mg brist. Å andra sidan så har vi som sagt mjukt vatten dH=2.6 i kranen så det skadar kanske inte att höga på båda...
Sedan och inte för att märka ord, men innan så talade vi ju im KALIUM, och det löser jag ju inte med detta eller kan det vara så att det inte är Mg brist utan bara Kalium...har läst ngn stans att man kan räkna fram detta värde, för det kan man inte mäta sig till vad ?!