hawkse skrev:Det var en av de saker jag funderade på. Eftersom jag tänkt dränka pumpen längst ned passar det ju bra ett ha ett grovt rör runtom och ovanför och då tänkte jag utnyttja utrymmet genom att fylla på med filtermaterial. Du tror alltså att det kan bli problem med vattenflödet av en sådan lösning? I så fall får jag tänka om. Synd. Vill gärna slippa slangar så långt det går den här gången.
Har du sätt hur jag gjorde?
Jag valde att sätta pumpen en bit upp eftersom filterbiten är hopbyggd med pumpen och jag vill komma åt den enkelt. Om du väljer en pump som har röranslutning både på inlopp och utloppsidan så har dessa inloppet på gaveln och utloppet på toppen. Då vänder du den helt enkelt så utloppet kommer nedåt. Här har du den typen av pump. Men även den minsta är kanske lite over kill. Titta på de här de kanske blir mindre och smidigare om man skippar filterlådan.
Sedan sätter du en 90 på insuget och ett perforerat rör på det som sticker upp. Över det sätter du en bit filtermatta. Jag skulle ta en bit 50 mm tjock fin matta och göra en kloss som är 50X50 och göra ett hål i den som passar över röret. Den behöver inte vara mer än 1 dm hög eller liknande men om du gör den lite högre är det lättare att komma åt och göra rent.
Jag skall se om jag kan göra en skiss. Men det är lite tight med tid just nu.