frida.L skrev:Du behöver inte skriva nåt ansjo kan tänka mig lite hur din tankegång går ;)
har lagt upp lite bilder om någon vill ta en titt http://greatdane.se/akvarium/
Är en bild på en en dödväxt om man utifrån den kan röna ut vad det är som händer, tyvärr hann jag rensa lite bland växterna innan jag kom på att jag skulle ta bilder så det såg värre ut några minuter innan bilderna togs...
Finns även bilder på sanden som jag skriver lite mer om nedan (om någon orkar läsa så långt...)
Och på akvariet i helhet
En sak som jag funderar lite på nu som andra också har varit inne lite på är det här med sanden, crinumen har ju inte dött och sen vi satte in nya lysrör så har den döda vallisnerian typ uppstått från de döda och börja växa igen, t om den plantan som det bara var rötterna kvar på börjar nya små gröna blad titta fram. Kanske är det så att sanden kväver rötterna på de andra växterna.
Skulle därför vilja ha tips på växter som möter följande kravprofil i ordning av viktighet.
1 - tåliga (i princip omöjliga att döda ;) )
2 - snabbväxande
3 - lite "kraftigare" rötter, typ en rot eller liknande, inte lösa stänglar som man sätter ner för det är de som dött först nu.
4 - inte lockande för ansistrusar
5 - skadar ju inte om de är trevliga att titta på heller.
Andra generella tips vad jag bör göra nu? Typ de närmsta dagarna? Vattenbyten? Rensa andmat? Nitrivec? Pmdd? EC? Trycka i fler pumpar? Fylla på pumpen med filtermaterial?
Känns som om jag famlar helt i mörkret nu och för varje åtgärd så går det mer åt skogen...
Bra att du postade bilder! Jag har det lite stressigt just nu men det finns andra som kan styra dig rätt här just nu tror jag.