Jonas,
Tack för din förklaring av NH3 och NH4+ den köper jag rakt av tillsvidare i alla fall! Samma med trögheten i Kvävecykeln där är vi nog helt överens och det är så det fungerar i ett balanserat och etablerat akvarium.
För att återknyta till din första fråga:
Jonasroman skrev:
Vid nystart....när gör ni det första vattenbytet?...

Låt oss säga att jag planerar 25 % iga byten varje vecka sen...men skall jag börja med detta redan en vecka efter uppstart?

I princip kan man ge 2 svar på den.
1. Aldrig under förutsättning att alla processer är på plats. Då behöver du bara fylla på det som avdunstar med destillerat vatten. Jag har faktiskt gjort detta under ett årslångt försök och det fungerade bra.

2. Realiteten är dock en annan. Vid uppstart är allt i obalans och du måste ofta korrigera för detta. Detta blir helt olika med ett akvarium utan växter mot ett med.

I ett växtlöst akvarium måste du helt förlita dig på bakterier samt i vissa fall alger. Men vi bortser från dessa rent hypotetiskt. MVN’s förklaring är nog ganska verklighets nära tror jag. Här kommer en liten annan förklaring på samma tema men utan direkta tidsangivelser, utan bara själva förloppet.

Vi vet då att allt startar med en omvandling från död materia till TAN. Dessa bakterier kommer snabbt igång och är tåliga.
Efter att TAN bildats så kan Nitrit bildarna börja och föröka sig och jobba med att omvandla TAN till Nitrit. Dessa bakterier är lite halvkänsliga och växer ganska sakta.

När sedan tillräckligt med Nitrit finns (Observera ordet tillräckligt, samma gäller med TAN) så kan bakterierna som omvandlar Nitrit till Nitrat börja jobba. Dessa är de hittills långsammaste bakterierna och också de känsligaste. Bland annat för Ammoniak! Som bildades i steg 1.
I ett sötvattens akvarium avbryter man oftast kvävekedjan just här och byter en del av vattnet när nivån på Nitrat närmar sig skadliga värden. Detta är således ganska likt uppstart av ett saltvattensakvarium. Vi måste byta en del av vattnet när TAN nivån börjar bli skadlig för ”Nitrat bildarna”. Vi kan dock inte ta bort så mycket TAN så Nitritbildarna svälter och slutar reproducera. Jag hoppas att vi inte ens funderat på att släppa i fisk i det här läget då vi vill att Nitriten gör upp rejält för att förse Nitratbildarna med näring.

Observera att vi hela tiden måste se till att närings tillförseln inte bryts i något led. Då stannar hela processen.
När vi sedan ser att det mesta av Nitriten omvandlats till Nitrat kan vi om det behövs byta en del vatten för att få ned Nitrat mängden.
Nu är akvariet ”incyklat” och vi kan släppa i fiskarna. Om vi varit smarta och ökat produktionen av TAN successivt så kan vi byta ut detta med fiskarnas produktion av just TAN och inget negativt händer.

Med ett välplanterat akvarium behövs inte detta då växterna (och kanske algerna) kommer att konkurrera med bakterierna om TAN i steg 1. Vi kan då släppa i fiskar så snart växterna börjat ta till sig TAN. Incyklingen tar längre tid men oftast ser vi ingen riktig obalans då växterna sänker TAN nivåerna till ej skadliga värden. Du kan då styra dina vattenbyten efter mängden Nitrat!

Jag har här helt bortsätt från alla andra komponenter i C:N:P relationen (se nu fick jag in det igen!) och bara fokuserat på N.