defdac skrev:Oj, vi pratar om totalt olika nivåer av näringsämnen här. Jag ser det inte som omöjligt att man med skummare och annan näringsexporterande utrustning i saltvattensakvarier faktiskt kan komma nära de ppb-nivåer som krävs för att begränsa algerna.
Där är vi alla tre på samma spår, och det har jag lärt mig av Tom Barr på barrreport där det beskrivs ganska ingående hur det fungerar.
Algerna kan eventuellt ha lite svårare att bilda komplicerade enzym pga att dom inte har samma stora maskineri som växter.
Men vänta nu. Jag förutsätter att vi pratar enbart växtakvarier här, eller gav du nitrat/fosfat-råd från saltvattensakvaristiken till någon som kör växtburk?
Defdac...det jag menade var att min hjärna som i 20 år jobbat med att få ner nitrat o fosfat har lite svårt att ställa om tanken på att gödsla med detta...här o med dig pratar jag om sötvatten hela tiden...likväl har jag svårt att förlika mig...men det ligger på ett som sagt psykologiskt plan..inte fel på dina förklaringar.
Nitratreduktas...bra...då kan vi vara överens då att det kan varasvårare för alger att assimilera nitrat...det är väl en bra förklaring varför inte nitrat triggar deras fortplantningslusta..?
näringsnivåera o algväxt: helt rätt..du kan helt stoppa algväxten i ett saltkar med tex en perfekt sandbädd. Se DSB karen..otroligt låga halter av kväve...där behöver du inte ens skrapa rutorna. I mitt eget kar hade jag inte en alg så långt ögat nådde på 2 år...nitrat o fosfat var omätbart...trots att jag inte körde med kolkälla...dock hade jag lite andra hyffs för mig.
MEN: menar du verkligen att sambandet inte är linjärt...ju mer näring desto mer växer algerna?..jag förstår att dom kräver extremt lite näring för att växa...men tillväxten är den ändå inte hyffsat proportionell mot halten ammonium??...ser vi inte en minskad tillväxt i takt med minskad ammoniumhalt?...det är ju en sorts begränsning...med begräsning menar jag inte total svält..men en reduktion av tiilväxten...det sker väl oavsett om den lägsta nivån för totalsvält är extremt låg...??..
ja du ser...det finns en del kvar innan jag sväljer hela betet...:)