defdac skrev:
Jag vill förtydliga att jag absolut avråder från att hälla ner nitrat och fosfat i saltvattensakvarier om någon missförstått mig där..

Det tror jag inget gjort...jag har inte sett att du sagt det...fast du vet..det finns folk som faktiskt gör det på saltsidan!...debatten där verkar handla om liv o död...
Kan passa på att nämna att FÖR låga halter av nitrat är inte bra i ett saltkar heller. Korallerna o zooxanthellerna behöver såklart kväve...vid brist så dör dom..så enkelt är det...men balansen där är mer hårfin än inom sött...man bör väl ligga på 1-2 mg/m...ligger man lägre balanserar en del koraller till svält vilket leder till vävnadsbortfall o sedermera död. dessutom tror jag man kan få en störd mikroflora med dinoflagelater o cyano som konsekvens. Ett ab dom snyggaste korallodlingar jag sett är korallenfarm i Tyskland..han låg på 2-5 i nitrat!...enbart tack vare matning...särskilt de blå färgerna fick mkt must i sig. Tror faktiskt han låg lite högre i fosfat också än vanligt, typ 0.05 kanske...
o det skall nämnas att DR Mrutzek i tyskland säljer just fosfat o nitrat salter i lösning!...så frågan defdac..är även där kontroversiell!