svar på din fråga Bosse...kanske?

Såja...nu har jag tänkt lite...o rätt amig nu om det finns en kemist här eller matematiker...formlerna går säkert göra enklare..lösa ut mer så att säga.

Som jag förstår Bosses önskan är att om vi har ett givet pH värde, samt en given halt av det vi mäter med vårt ammonium test(som ju är summan av ammonium och ammoniak)...så vill vi kunna få fram koncentrationen på ammoniak. de enda två kända variablerna är alltså ph värdet samt totalammonium/ammoniak...

Då har jag snickrat fram denna formel...som sagt...slå mig på fingrarna om det finns enklare sätt:

B är det vi söker...dvs halten av ammoniak
T är det vi mäter upp dvs ammonium+ammoniak, totalmängden
X är relationen mellan ammoniak o ammonium dvs kvoten ammoniak/ammonium

Först börjar vi med att räkna ut X, dvs kvoten ammoniak/ammonium..det gör vi med denna formel:

pH= pKa + lgX

Då får vi fram vad X är....tex:
Vi har ett pH på 8.0...pka värdet är känt för ammonium/ammoniak,( 9.23)...då blir lg X=-1.23...då blir x=0,05888

således skall i detta exempel kvoten mellan ammoniak/ammonium vara 0.05888....

Nu måste vi skapa en formel för att räkna ut den enda okända variabeln, nämligen B (se ovan)...de ävriga T och X är nu kända...x har vi räknat ut separat enligt ovan.

Formeln för B blir(kanske finns ett enklare sätt, för denna har jag snickrat ihop själv..)

B= (TX-T)/(X-1/X)

vi provar med vårt exempel...x var 0.05888....vi tar fram vårt sera text o mäter ammonium/ammoniak till 5mg/l...

vi sätter in dessa två värden i formeln...o får att B=0.278mg/l

SÅ: Vid ett pH på 8.0, och en totalhalt av ammonium/ammoniak på 5 mg/l...så får vi en ammoniakhalt på 0.278 mg/l

Dom två formler som behövs är svärtade ovan.

/Jonas