Jag vet att det råder väldigt delade meningar om salt, både vad gäller om det hjälper eller stjälper fisken, växterna osv. Jag kan varken propagera för eller emot det faktiskt. Jag hade det ju i vid uppstart av lilla karet, på akvarieaffärens rekommendation. Och det har ju än *peppar, peppar* fungerat utmärkt både för växter och fisk i det karet. Och växter som inte ska trivas alls (oavhängigt salt) stor trivs i karet. Men, det kan ju absolut vara så att just den valisnerian inte klarade/tyckte om salt (och en annan planta skulle gjort det).
Men, söker man ang salt blir det ju både anhängare och belackare man hittar, både plus och minus osv, så extremt svårt för lilla mig att avgöra vem som har rätt. De som med framgång haft lite salt i åratal vars kar fungerar prima, som anser att salt (i rimlig mängd) hjälper fisken osv. Eller de som hävdar att salt är bara av ondo och hjälper varken fisk eller växter, snarare stjälper..
Men då det fungerade bra i det lilla blev det automatiskt salt i stora karet med, rätt eller fel kan jag inte bedömma. Men kan ju prova köpa en ny vallis och se om den med dör, och då som alt byta vatten till saltfritt och göra ännu ett försök och se. Eller så skiter jag i vallisneria ett tag sålänge alla andra växter verkar må bra. Dör även de växter (ej vallis) som bord ekomma i brevlådan idag - då ÄR det ju ngt som är knas i/med vattnet/botten/etc dock, även om befintliga växter trovs.
Men, hemskt besvärligt för 'amatörer' som mig när det finns såå olika bud, t ex om just salt.