Jag tyckte det var ett intressant ämne, för dessa små torpeder är mina favoritfiskar! Jag tror att jag har lite erfarenheter att tillägga också. Jag hade dem tidigare ensamma i ett 100-liters (nästan ensamma, 4 st överblivna boraras maculatus också) och då uppförde de sig inte alls som i ditt fall. Varje gång det matades kom de (12 stycken till att börja med) farande som en liten bisvärm och började rota i maten på botten. Kanske är de lite mer försiktiga i sällskap med större fiskar? Jag har aldrig upplevt dem som känsliga, fast jag också hört att de ska vara det. Jag måste ha fått tag på robusta exemplar för de klarade nystartat akvarie när de flyttade in.
En annan rolig grej med att hålla dem i artakvarium är att de förökar sig utan att man behöver lyfta ett finger. Till skillnad från andra corydoras så verkar de inte röra sin rom. Helt plötsligt dyker det upp små minitorpeder. De ser prickiga ut i början, när de växer får de sitt svarta streck. Ingen särskild mat behöver ynglen heller. Jag har matat med finkrossat flingfoder, räkmix och smått frysfoder som bosmider. Antar att ynglen hittar små saker att äta som vi inte kan se, som du sa.
Tyvärr såldes de med akvariet när jag inte hade plats längre, men jag planerar för att klämma in ett större igen bara för att kunna ha pygméer. Håller helt med om att de behöver lite simutrymme och vara ett rejält stim.
Blev visst ett väldigt långt inllägg det här med...