bossep skrev:
Nu sitter jag tyst i ett hörn och läser och tänker. Jag gillar både de mer vetenskapliga från Jonasroman och de mer, hur skall jag säga praktiska/logiska förklaringarna från MVN, samt 022helpek’s frågeställningar. Om vi fortsätter så här kanske vi kunde kompilera ihop det hela till en förstålig förklaring för en bredare publik!

Eftersom vi nu vet att Ammoniak är i alla fall giftigare än Ammonium borde inte en bra cirkulation hjälpa till att bli av med Ammoniaken och kanske även Ammonium då det blir en obalans mellan Jonerna så att säga. Kanske den gamla luftstenen inte är så tokig i ett akvarium utan växter och med Ph över exempelvis 8? Man borde då kunna säga att man kan minska N-tot genom mekanisk urgasning av Ammoniak. Effekten av detta styrs då främst av Ph.

OBS detta är mer ett tankeexperiment än ett direkt påstående! Men om vi förutsätter att Ammonium INTE är skadligt borde det vara smart att ”gasa bort” Ammoniaken så fort som möjligt.
vem har plats för ett par kar och testa detta? Det är intressant och se om det förhåller sig så. Men gör inte kraftig cirkulation med ett pumphuvud samma sak som en bubbelsten...