defdac skrev:Jag och bossep har lite olika infallsvinkel när det gäller relativa nivåer typ Redfield och Atkinson. Jag menar på att växter inte bryr sig nämnvärt om relativa nivåer och är glada så länge allt finns tillgängligt, men jag ser det som möjligt att alger är mer kinkiga.
Poängen är att om växterna är glada, som inte bryr sig nämnvärt om relativa förhållanden mellan ämnen, så kommer algerna gå i ide och vänta på första bästa ammoniumspik. Tror inte man behöver krångla till det mer än så, om man inte ska odla alger och bryr sig om vilka alger man vill få fram.
De där är exakt den uppfattning jag också har och framförde mkt på saltsidorna. Redfieldkvoten tror jag bara är intressant ur den aspekten att man får information om vilket ämne som kommer ta slut först, dvs vilket ämne som blir begränsande. Men så länge alla tre ämnen finns i överskott spelar det ingen roll i vilka proprortioner dom finns i...algen, växten , planktondjuret...eller vad det nu må vara...är nöjt så länge den har tillgång till N, P o C...oavsett dess proprortioner. Så är min tro..;-)