qenzo skrev:Ni är ju ute efter samma sak! Ingen fisk i för små kar. Ingen fisk i oanpassad "biotop". Högre krav på säljare av fisk. Högre krav på köparen.
*irriterad*
Nej och det var ju det som tråden handlade om från starten - dvs att de värsta avvarterna inom hobbyn skulle "bort". För om det hade varit som så att att alla de tusentals som varje år köper Pangasius hade haft kunskapen och förutsättningarna (t.ex. ett tillräckligt stort akvarium) så hade det ju inte varit något problem alls - jag tycker också att alla borde kunna vara överens om detta.
Själv håller jag idag inga riktigt stora fiskar, dels eftersom jag inte har något tillräckligt stort akvarium för dessa (mitt största är bara på 3.000 liter) och dels efterom jag idag inte är så intresserad av dessa fiskar. Dock har jag tidigare varit detta och då hade jag också några riktigt stora akvarier (det största på ca. 10.000 liter) med stora fiskar (bl.a. enmeters arowanor).
Så visst finns det kunskap om stora fiskar även här på Zoopet, inte bara från mig utan även från andra men det är ju trots allt en allmän akvariesida där intresset är väldigt spritt.
Tror i likhet med dig att bägge typerna av hemsidor behövs - dvs både specialsidor (om det sedan rör sig om ciklider, diskus, malar, saltvatten, växter, räkor, stora fiskar etc. etc.) och allmänna sidor och tycker som du att man därför inte skall behöva välja sida. Jag tror dock inte heller att någon här i denna tråd har krävt att man skall välja sida.