Alexia skrev:Det följde med lite av varje till nyköpta akvariet (köpt beg), bland annat en ljusramp. Dock, och det sa säljaren redan på telefonen, så bör den bytas ut. Den är nämligen ojordad.
Den är inte i direkt toppskick alldeles förutom det heller, en del rost på metallgrejerna under kåpan osv. Jag skulle inte ens om jag fick betalt för det våga koppla den där till ström närmare än 10 meter från vatten..
Men, kan man så att säga behålla 'kåpan' och byta det som sitter under (dvs hållare och glimtändare och kablage och vad det nu heter), eller är det ingen ide/ingen vits prismässigt och lika bra köpa ny med kåpa och allt?
Det är två lysrör i den, som är märkta 18 W och de är 60 cm långa inkl 'piggarna i änden'. (Lysrören ska också bytas dock, men kanske hjälper att förklara vad det är för ramptyp jag har/behöver ha)
Om det är vettigast att kasta rubbet och köpa helt nytt, så gärna tips på vad det är jag 'ska köpa' - och helst i en 'lägre prisklass' ;)
bara byt sladden till lampan till en jordad kabel och stickpropp
koppla fasen och nollan som den gammla kabeln satt och jorden var som hellst i chassit mot plåten. vips jordad ljusramp
och är det vanliga T8 rör så kan du köpa en billig kina t8 industri armatur för 18W på vilket lågpris byggvaruhus som helst att sno elektroniken från och montera i gammla reflektorn typ som
http://www.jula.se/d-markt-lysrorsarmatur-2x18-w-ip65-128441