ansjo skrev:
Chrystalräkor är oftast snäppet svårare än Körsbärsräkor, men inte omöjliga som förstagångs-räkor. Ska man börja med Chrystal är det inte fel att börja med de sämre graderade räkorna och när man ser att man klarar dessa kan man gå på de lite dyrare om man vill.

Jag tycker personligen inte att man ska blanda flera olika sorters räkor, trots att det funkar genetiskt och att de inte korsar sig. Har man tex Körsbär och chrystal brukar ofta den ena sorten till slut ta överhanden i karet och den som är lite svagare tynar bort.

Körsbärsräkor är lite mer framåt och på hugget när det gäller födosök, och kommer troligen att tränga bort Chrystalräkorna. Har du sedan ytterligare en sorts räkor som Amano kommer det inte att bli lättare för Chrystalräkorna, då funkar Amano och Körsbär bättre ihop.

Ett 54-liters kar är perfekt som räkkar, skaffa en filtersvamp som filtrering så är det klart, innerfilter är ingen höjdare då de måste räksäkras och rengöras stup i kvarten. En filterkudde går räkorna och plockar mat från, så de är bra på mer än att filtrera vattnet:)!

Riktigt förstagångsräkor är det inte, har haft cherry fast var ett tag sedan och endast typ 3 st i fel vatten så de är ju nystart har dock amano sedan ett par år, därav anledningen till blandningen som kan komma att bli, troligtvis då cherry (sambon ska ha räkorna i första hand och hon ogillar konstigt nog crystal) och jag gissar att den filtersvampen är modell billie filter som vi snackat om med luftpump?

Håller med om att det kan vara smart att hålla isär de om de rikerar att bli övertagna, kanske jag som blir crystalkillen här hemma så får tjejen ha amano o cherry till en början ;)

Nicke