Jonasroman skrev:
Så har jag också förstått litteraturen i ämnet Bosse:)...att de heterotrofa bakterierna är först på plats o orsakar ju ammoniumtoppen. Inte förrän nitrifikationens mer svårflirtade bakterier vaknar till liv sjunker ammonium...men då stiger nitrit...för nästa bakteriestam som oxiderar nitrit till nitrat är ännu mer svårstartade. O som du säger...dom behöver ju de där ammonium respektive nitrittopparna för att starta upp. Att tex biodigest ampulller verkar hyffsat snabbt, låt oss säga inom ett par dar i alla fall...beror nog på den enorma mängden bakterier ampullerna innehåller. Men de där med effekt på timmar...där tror jag precis som du...det måste ske på annat sött än via nitrifikation. Kanske via vanliga heterotrofa bakterier som flera ovan berört. Flaskorna innehåller kanske i bästa fall både och då?...heterotrofer o autotrofer....även biodigest ampuller med äkta nitrifikationsbakterier innehåller heterotrofer enligt företaget:)

Det kan naturligtvis finnas andra en de traditionella kvävekonsumerande bakterierna men varför hittar man inte dessa i ”normalt vatten”. Det är nog ganska troligt att det finns både heterotrofa o autotrofa bakterier som kan använda kväve i olika former. Man har till exempel lyckats isolera heterotrofa bakterier som kan omvandla N2 på samma sätt som cyanobakterier du kan läsa studien här.
Vad jag har svårt att fatta är hur man kan packa bakterier av olika sort samt deras föda i en flaska och få det hela att börja fungera när man tippar i det i akvariet, speciellt gäller det typ nitrifieringsbakterier.