bossep skrev:
Mycket intressant iakttagelse som jag också haft. Jag ser 2 förklaringar på detta. Det finns något i kranvattnet som gör att testerna visar fel. Du har själv nämnt detta i samband med lågt Kh.

En annan teori är att de bakteriedödande ämnen som tillsätts kommunalt vattnet slår ut en del av bakteriefloran i både akvarium och filter. Om du fick Nitrit och inte Ammonium så var det den bakterie familjen som omvandlar Nitrit till Nitrat som slogs ut medan de som omvandlar Ammonium till Nitrat överlevde.

Ett tredje alternativ kan ju vara som någon nämnde att det redan fanns nitrit i vattnet du fyllde på med.

Kan jag gissa att detta var ett Malawi eller Tanganyika kar?

Minns inte vad det var för fisk i karen, men chansen är stor att det var Malawi och Tanganyika eftersom jag hade många sådana kar på åttiotalet. Dock så vet jag att samma sak även hände andra och bdet var definitivt inte bara Malawi och tanganyika som var utsatta.

Så i stort så tycker jag att det är en dålig rekommendation att göra ett stort vattenbyte med kranvatten om man har nitrit - man bör i alla fall prova allt annat innan man gör detta.
Som att tillsätta en bakteriekultur (kommersiell eller genom att krama ut ett filter som är igång i ett annat akvarium akvarium)
Lite salt i akvariet minskar också nitritens skadeverkningar
Byta vatten med ta det från ett annat akvarium
Byter man med kranvatten så byt istället väldigt lite åt gången och istället oftare