Kjell Fohrman skrev:Nej det är ingen större skillnad mellan vattenturbulensen i Malawi och Tanganyikasjön - det är ungefär lika på bägge ställena och den arter som på bägge ställena återfinns på grunt vatten är de som vill ha mest cirkulation på vattnet i akvariet.
I malawi är det t.ex- arterna i släktet Labeotropheus och i tanganyika hästnosarna (de senaste är nog de som har det största behovet av syrerikt vatten).
Oftast är det också så att det är de herbivora arterna i bägge sjöarna som är de som lever i mest syrerikt vatten - detta helt enkelt beroende på att alger bara växer relativt nära vattenytan.
PS. Mats jag minns tyvärr inte vågmaskinen som du skriver om
Vågnmaskinen fanns i ett kar, jag tror det var det första officiella akvariet vi var på, precis innanför dörrarna när man kom in, efter vi hade väntat en stund i ett förrum - och någon tysk "röst" hade berättat en lång stund om "vatten och fiskar" - du satte dig på en bänk där och jag, Anders och Annika stod och gaggade om vågorna i karet - hur vattnet i hela karet rörde sig i en enda rörelse.
Fan, Kjell, vi vet ju både du och jag att det självklart rör sig utav bara helsike i sjöarna - inget snack om det - och du vet ju också vilket sjå jag hade att fixa ett skönt strömmande systen i 960-baljan till mina troffar. Det är dock inte detta det handlar om - utan det handlar om att inte skicka en jetström som flödar i en enda rikting - som det såklart blir om man pumpar på med en flödeskälla som skickar enorma mängder vatten i en enda riktning i ett kar - som i så många malawikar man ser exempel på.
Jag vet ju att t-cikliderna uppträder mycket mer "naturligt" om de inte hela tiden tvingas att vända huvudet i riktning mot en forsande jetström från ett våldsamt utpumpande filter - det är detta jag talar om, inget annat - klart som korvspad skall det vara mycket god genomströmning i ett T-kar - men inga riktade jetstrålar!
:)