Mjo, det bör väl finnas samma trender inom akvaristiken som inom allt annat. Bara att ge sig ut på stan och pröjsa MER för ett par jeans som det redan är hål i plus att de är slitna genom sandblästring/whatever.
Jag tycker bottenfilter, oavsett flöde, är klart undervärderat idag. Likaså de filter där man kör grus som filtermedia. Snackar man med folk som varit med länge och provat mycket, så brukar det dyka upp historier kring "att när jag körde bottenfilter funkade odlingen bra" eller "de där grusburkarna var sluga". Sedan kom filtermattorna och satte trenden. I mindre akvarium tycker jag de är suveräna, men i stora akvarium ser jag dem som enorma skitsamlare. Jodå, jag nämnde detta på ett föredrag i Ciklidsällskapet också, och det blev ett jämrans liv kring det. Grunden verkar vara att man "aldrig behöver göra rent dem". Alla som någon gång lyft en fet filtermatta från en burk vet dock om hur skitiga de är inuti och hur mycket skit det blir kvar i akvariet. Klart det funkar att odla fisk med dem ändå, men när jag då frågat odlare om de testat renare metoder, och om ev. dessa renare metoder kunde vara bättre, så finns det inga svar. Good enough/enkelt att installera kanske räcker.
Bottenfilter med omvänt flöde och grym snurr på vattnet är ur min synvinkel ett busenkelt sätt att hålla filtermaterialet rent (med förfilter som nämnts ovan). De samlar inte alls skit på samma sätt som ens ett normalt bottenfilter, och kräver därmed (mycket) mindre skötsel. En fet filtermatta i en hörna ska vi inte ens nämna i skitsamlarsammanhang. Helt ärligt, jag begriper det faktiskt inte - men låter folk vara saliga på sin fason. Visst, man kan slamsuga bakom filtermattorna, man kan använda små räkor som rengör dem, man kan byta mer vatten - men varför lägga ned mer jobb om man kan slippa? I dunno.
...och hittills har vi i denna tråd inte ens lekt runt med fluidised-bed, som är verkligt roligt... :)
Hilsen,
/P