Nanoakvarium
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Nanoakvarium[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Författare: Kjell Fohrman, Jóse Kienjet, Ralph Töning[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Pris: 199-290 kr[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]År: 2010 (Back to Nature)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]ISBN 978-91-977368-1-7[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En stilren bok som bygger på mycket vackra bilder av flera akvarier och dess invånare. Här är det prunkande grönska med snygga ljussättningar som gäller. Ögongodis. Den som äger Akvarieguide av Kjell Fohrman känner säkert igen sig men denna bok fokuserar de mindre akvarierna de under ungefär 40 liter. Boken är också lättläst och välstrukturerad. Alltså är det en bok som i det avseendet är som klippt och skuren för nybörjaren eftersom de flesta börjar med ett litet akvarium vid tidig ålder. Varje artbeskrivning innehåller svårighetsgrad, rekommenderad minsta storlek på akvarium, värme, pH samt en kortare beskrivning/kommentar om varje djur/växt. Min 10åring har börjat tala latin med mig, diskuterar pH på vattnet och resonerar om vilka fiskar han kan blanda utifrån värme och pH och utbredning. Jag kan inte annat än att bli imponerad över vad boken har givit honom och mig. Min son har under minst 8 månader fullkomligt slukat boken det är den absolut bästa akvarieboken enligt honom. Själv återkommer jag till den gång på gång för att starta ett nytt litet akvarieprojekt hämtar inspiration, idéer och drömmar. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Boken fokuserar som namnet säger, Nanoakvarium akvarier mellan mindre vas och 40 liter och därmed är förstås även artbeskrivningarna begränsat. Eller, nej, det är ju fel att säga, det är ju så många små och spännande fiskar som lyfts fram och som jag inte hade en aning om fanns på 70-80 talet då jag höll på med fiskar sist. Hela 75 skaldjur (räkor, kräfta, krabba, snäckor) och 180 fiskar beskrivs. Min tanke när jag först läste boken var wow, så mycket småfisk det finns. Jag gillar detta tydliga fokus. Det får inte tanken att fladdra mellan att ena dagen vilja ha fjärilsciklid och nästa påfågelciklid för så var mitt liv när jag var 10 år. Nu är ju förstås sonen lika påflugen och vill ena dagen anordna ett akvarium för killis (helst utan filtrering), andra dagen räkor och tredje dagen apistogramma. Nåväl det där att aldrig stå still tillhör nog de flesta barns vardag, och nog kan de ligga i vår familjs gener, men med detta fokus blir det åtminstone lite mer begränsat. Enkom positivt. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Själv läser jag med intresse de inledande sidorna med lite historia, och de nästan mer eller mindre nödvändiga sidorna om placering, former på akvarier som även kopplar akvariet mer som ett designobjekt i rummet än som en liten del av ett delta i valfri kontinent. Jag kan tänka mig att många akvarister rynkar lite på näsan åt detta kanske ytliga vardagsrumsfokus, men jag ser det som en eloge till författarna att de vågat ta just detta till en del av intresset. Jag tycker detta är ett ypperligt komplement, inte ersättning till de mer naturalistiska hållningarna som finns i andra böcker inte minst Gabriella Ekströms Från Arapaima till Ögonfläcksrasbora. Det ena är inte bättre än det andra men det är olika.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad det gäller kapitlet om vatten så är nämnda bok av Gabriella Ekström betydligt mer djuplodande. I Nanoakvarium får man en snabb inblick som ganska säkert räcker för de flesta min 10åring exempelvis nöjer sig fullt ut med att förstå pH och tester som visar på nitrit och nitrat. Själv har jag vid visst vattenbesvär lutat mig åt andra böcker. Likaså blir det med resten av det första kapitlet en mjuk introduktion som fokuserar på det allra mest väsentliga, grundläggande och på en begriplig nivå för oss båda. Det är enkelt, pedagogiskt och fyllt med bilder som banar vägen för både vad du kan drömma om som vad du måste göra för att komma igång. Bilderna leder vägen. [/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Efter dessa inledande sidor så börjar det räkfrossa. Räkor för akvarier fanns inte när jag var ung, åtminstone inte vad jag minns. Men här vimlar det av vackra och färgrika räkor som får mina västkustsdykningar att framstå som en svartvit Fantomentidning. Jag blev helt begeistrad och tillslut var det jag som hade räkakvarier. Det är svårt att hitta jämförande böcker om räkor så därför är detta så bra som det blir just nu. Det är mycket bra allt jag behövt veta för att starta ett akvarium finns med och en hel del därtill (sjukdomar, fortplantning, korsningstabell, näring). Tillsammans läser jag och sonen om de olika arterna och letar efter affärer eller odlare som har ytterligare en art. Det är kul. Krabbor beskrivs i korthet och kräftor med 9 arter. Men kräftor är vad jag förstår, från Ekströms bok förbjudet att hålla i Sverige så det får hålla sig vid en dröm ett tag till. Snäckor uppvisar också en uppsjö av roliga arter. Från att ha sett snäckor mest som ett ont i akvariet är jag nu ägare till ett flertal även sonen har fått öga för dessa sävliga existenser. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Som sagt det finns en uppsjö av småfisk beskrivna alltifrån sebrafisken till killis och dvärgciklider. Det finns inte mycket att anmärka på detta. Fina bilder konsekventa beskrivningar som gör det hela enkelt att läsa och förstå och många fiskar som blir nya för mitt nyvunna intresse och mest svårhittade för min son. Men varför har man helt uteslutit sjukdomar för fiskar när de nu fanns för räkor? Lite inkonsekvens som gör att boken än mer är att betrakta som ett komplement till andra böcker än en helt komplett bok.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Även växtdelen är fokuserad på Nanoakvariets volymmässiga begränsning. Stora växter får stryka på foten för mer mossliknande finbladiga varianter med vackra bilder och informativa texter. Men med handen på hjärtat så köper jag nog mest växter utan större urskildring. Men kanske ska jag även kunna förändra mig till det bättre. [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]På det hela en bok som fått mig att se med nya ögon på akvariet även det lilla yttepytte akvariet och de små färgglada räkorna. För min son är boken en gottepåse att vaska guld ur. Kanske en av de bästa böcker som vi tillsammans haft stor behållning av. [/FONT][/SIZE]