ansjo skrev:Jodå, det tror jag säkert men varför inte ha ett vanligt innerfilter istället isf? ,
Du behöver inte övertyga mig att ditt sk. bottenfilter funkar i ditt kar, men det hade varit intressant att se hur två identiska kar hade sett ut efter ett år om ett hade ett riktigt bottenfilter och ett med utblåset genom sanden som är det du har.
Det med omvänt flöde kommer med minimal skötsel att vara jäkligt mycket grannare... *s* Har iof inte testat identiska kar, men en del annat. Grunden, som jag ser det, är att det synliga möget vill man ha bort, innan det blir osynligt mög. Oavsett vilket mög det är så belastar det vattnet. Med ett förfilter, som spelar nada roll för den biologiska filtreringen, så kommer sanden ovanpå filtret att funka som ett filtermedia som inte kloggar igen och behöver skötas. Busenkelt att göra två förfilter och bara skifta dem vid vattenbyte. Om ett kar ska funka i verkligt lång tid med minimal skötsel så behöver man lyfta ut ungefär samma som man stoppar i (läs främst foder, men även kemikalier).
Skillnaden mellan ett vanligt innerfilter och bottenfilter (omvänt eller inte) är filtervolymen. Redoxprocesser har större utrymme/plats i ett bottenfilter än i ett innerfilter. Med ett bottenfilter (oavsett flödesriktning igen) så minimerar man även stillastående vatten någonstans i burken. Jag blir mer och mer övertygad om att om allt vatten i burken är i rörelse (nb, kan vara viktigt med olika hastighet på olika ställen, men flödet är viktigt), så funkar burken bättre. Anledningen till att det generellt ses som dåligt med bottenfilter och växter är att med bra flås genom bottenfiltret så blir botten för syrerik. Med mycket syre händer mängder med saker som växterna inte direkt uppskattar. Men - självklart finns undantag som t ex flödeshastighet, bottensubstrat, tjocklek på bottensubstrat, växtarter etc. Claus Christensen har svarat mig kring bottenfilter och växter, och nämnde då att det räcker fint med grymt långsam cirkulation - en liten doppvärmare i stigarröret var fullt tillräckligt. Grejen är att man ändå får ett visst flöde. Bottenmaterialet kan utnyttjas i större utsträckning än "att bara ligga där".
För övrigt ser jag bottenfilter som vilket filter som helst som använder botten som filtermedia. Oavsett flödesriktning.
Hilsen,
/P