Först av allt så är det en vanföreställning att alla filter ”suger”. Man börjar mer och mer köra filtersubstratet på trycksidan i större filter typ "fluidized bed" etc.

Orsaken är att man slipper att backspola hela tiden. Det vill säga de sätter inte igen lika snabbt. Detta bygger på principen att man kan styra tryck men inte sug, förenklat sagt.

Ni kan testa detta om ni råkar vara rökare. Tänd en cig och försök suga in rökpelaren från ”fel ände” UTAN att stoppa glöden i munnen för guds skull! Får ni in någon rök i munnen? Om ni försiktigt blåser på rökpelaren så ser ni att den med mycket svag kraft flyger i väg! Samma sak sker i vatten.

Inte för att kritisera dig och Anders men jag tror ni fokuserar på den synliga skiten. Detta kallas för slam, vilket man har 2 typer av. Den första typen är organiskt slam tillexempel fiskskit, överflödig mat och förmultnande växtdelar. Dessa bryts ned av bakterier som gör om dessa till framförallt Ammonium och koldioxid. Sedan tar andra bakterier över och gör om Ammonium till Nitrit.
Efter det tar ännu en grupp över och gör om Nitrit till Nitrat. Vi stannar upp här eftersom vi ofta i det här läget byter vatten så vi lyfter ut Nitrat ur systemet. Är vi överens så långt?

”Mitt system” tar bort organiskt slam i det mekaniska förfiltret lika med skum klossen. Jag vill inte ha några bakterier där då dessa endast blir Protein -> Ammonium typen. Därför gör jag ofta rent det filtret.

Det kväve som redan är löst i vattnet far rätt igenom vilket mekaniskt filltermaterial som helst men kan fångas upp av bakterier i exempelvis ett filter. Detta är biologisk filtrering som vi oftast ser det. Vi skall här komma ihåg att de så kallade Nitrifierings bakterierna endast käkar Kväve molekyler inte små kluttar av skit! När dessa bakterier har ”käkat” upp alla näringsämnen bildas något som kallas mineraliserat slam, det här är viktigt! Detta slam innehåller mycket lite eller ingen näring men fungerar som substrat för bakterierna att sitta på! Detta använder man sig av i så kallad aktiva slam processer och vi använder det i våra botten filter! Det är den bra ”mulmen vi har”. Vi kan likna detta slam med aska som är en restprodukt efter förbränning. Detta mineraliserade slam tillsammans med sandkornen är utomordentligt substrat för våra bakterier att bo på.

Jag vill också till lägga at vi gör samma sak. Ni slamsuger det översta lagret av sanden som fungerar som en mekanisk barriär eller mekaniskt filter. Jag gör rent min skumbit. Det är enda skillnaden i princip.

Är vi överens hittills?

Fortsättning följer.