Håller med dig Jonasroman mycket trevligt det här!

Jag har alltid fascinerats av koraller och sett dessa som ett mini ekosystem. Mycket förenklat så här: Djuret eller polypen fångar upp plankton som de konsumerar sedan tar de symbiotiska algerna upp restprodukterna som polypen producerar. Dessutom kan algen ta upp vissa ämnen som annars skulle skada polypen. Fantastiskt helt enkelt!

Det finns faktiskt likheter i sötvatten där vissa växter lever tillsammans med en alg eller cyanobakterie. Detta är faktiskt mindre känt hur det fungerar i alla fall för mig.

Det här med kolkälla är intressant och delvis nytt för mig (alkohol biten) i sötvatten är det i princip bara att dunka på med CO2 så löser det sig. Varför fungerar inte detta i salt? Visst det lär bli samma sak med Ph dropp som i sött men det går ju att justera, eller? Jag TROR att korall polyperna producerar just CO2 som dess alg sedan konsumerar. Detta är bara en spekulation från min sida.

Ännu en spekulation från min sida är att högre alger om man kan säga så kan knapra Nitrat men ju närmare man kommer encelliga alger ju mer avtar denna möjlighet. Samma gäller för cyanobakterier tror jag. Enligt mig och några andra är det här med N2 och cyanobakterier en felaktig uppfattning. Visst kan vissa av dessa använda N2 som sista utväg om ingen annan forn av kväve finns exempelvis Ammonium. Det är faktiskt ganska likt växter och Nitrat. Därför tror jag de flesta som försöker komma till tals med algblomning biter sig i rumpan just nu. Jag blir ofta kallad idiot i dessa sammanhang eftersom just det är en del av mitt jobb och min linje är riktigt kontroversiell. Men skam den som ger sig det är bara upp till bevis.

Här finns troligtvis ett direkt samband med saltvatten och koraller! Jag studerade eller kanske mer observerade avloppsvattens inverkan på korallrev men hade ingen bra förklaring på hur det hela fungerade men om min teori stämmer beror det på att fel sorts kväve kommer ut på revet nämligen Ammonium. Om detta kunde ändras till Nitrat så skulle problemen till viss del försvinna.
Jag tror det överensstämmer med dina och kanske Lasses observationer!