Tack Kjell. Mycket intressanta insikter och faktiska argument - sakliga argument jag eftersökt.
En kollega, som är mer ekonomisktorienterad än jag, talade om också om hur nya affärer lägger sig på minus-vinst (eller förlust som vi andra säger) under ett antal år för att slå ut mindre affärer. Detta kan ju förstås vara helt förödande för utbudet av fisk och andra djur.
Jag hade dock köpt alla argument, och även varorna, om det hade varit så att de "dyrare" affärernas djur höll bättre kvalitet eller bättre skötsel. Själv har jag tidigare gjort en utvärdering av djuraffärernas skötsel, och hållning, av reptiler i Snoken (Sveriges Herpetologiska förenings tidsskrift, 1996) och det var (är) hårresande under vilka förutsättningar djuren hölls/hålls. Även idag skulle jag säga när jag tar en tur genom herptilavdelningen att några affärer (och där är det INTE bättre hos ett antal "dyra" djuraffärer) skulle få dryga böter av jordbruksverket (om de nu masade sig ut och hade kompetens att exempelvis bedöma en Skäggagams behov av utrymme). Tyvärr, är det så att varken myndigheter eller många affärer har den minsta susning. Huruvida detta generelltäven gäller fisk har jag inte tillräckliga kunskaper till att bedöma. Men det vore intressant att få en bedömning av om ett 150liters kar är ok för 20-30 fjärilsciklider? Att dömma av åsikter inom forumet så skulle inte många tycka det för hemmabruk (dock är det ju många som skulle kunna tycka att ett hundraliters är tillräckligt för exempelvis en skäggagam, både i affär och hemma... vilket det inte är).
Det andra jag tycker är ett problem är att man sällan tar ansvar för det man säljer. Istället blir det en fråga om ifall DU som konsument gett djuren goda förutsättningar (vilket då inte fanns i affären...) - se exempelvis Ekströms bok där man för ett sådan resonemang. Hade den dyra affären också gått i god för den bra kvaliteten på djuret/fisken och inte försökt friskriva sig vore det enkelt att hellre betala 50 kr för en siamesisk algätare än 15 kr. Men om förutsättningarna är de samma och garantierna är de samma så... Sedan är det ju givetvis som så att vi som djurhushållare faktiskt har ett ansvar...Vi kan inte säga att fiskens "goda" kvalitet gör att man kan behandla den hursomhelst. Det ska dock sägas att en seriös importör jag handlat av har gett min son en ny fisk efter att fisken dog inom veckan. Jag kan försäkra om att hushållningen i det fallet inte var dåligt (dock har vi fått mycket bra kommentarer för att kunna förbättra det på detta forum!).
Vidare som nämnts i den andra tråden förvånas jag över att man inte tar barn/undomars/den allmänna köparens intresse på allvar och antingen bara låter köparen känna sig okunnig genom en patronsk inställning till vetgirighet och ifrågasättande, eller helt kan köra över köparen med dåliga råd. Nu senast såg jag en person med barn som köpte hela akvariet och allt en söndagseftermiddag och fick rådet att köpa två Balck mollys vid samma köp (för en rabatterad penning) - hur i hela fridens namn ska man kunna färdigställa ett akvarium på en söndagseftermiddag och slänga in en molly samma timme...Nåväl en studie djurhushållning och råd till konsumenter skulle jag välkomna. Barns vilja till kunskap och att göra rätt om de får direkta råd överstiger lätt deras tålamod (även om det är bräckligt...) Men detta är väl egentligen en annan tråd.
Jag är själv nitisk i att läsa på om djuren - köper massor av böcker - och kollar detta forum och googlar på allt. Det är ju dock svårt att alltid kunna reda ut begreppen - och lita på allt. Jordbruksverkets regler om 40 liter för fisk är ett exempel - det beror ju förstås på fisken... Men så är det ju även för de anställda. De kan ju knappast vara experter på allt. Ibland vill de spela safe och ibland sälja. Svårt och veta vad som är rätt och bra.
Jag kan mycket väl förstå problemen för djuraffärerna. Jag tycker dock att det är så intressant att fundera vad som driver konsumentbeteenden och även affärsbeteenden. Exemplet enligt mitt första inlägg är från två affärer med max 1 km mellan. Priserna är dock konsekvent billigare och den ena affären.
Som sagt jag är lite osäker på om det är kvaliteten som verkligen är den stora skillnaden. Jag skulle dock gärna vilja att det är den etiska aspekten var det. Men jag är osäker.
Det ska tilläggas för sakens skull att jag, även om jag är ny i forumet, inte är en ren duvunge vad det gäller djur, djurhållning och att jag som sagt ofta är påläst då jag kommer till affär, även om jag har haft en paus med djurhållning under 10år. Nu är jag tillbaka med 5 akvarier.:-) och ett terrarium.