Rent allmänt så har jag alltid med en dåres envishet hävdat att tillbehören generellt säljs lite för dyrt i Sverige, medan det levande är åt helskotta för billigt. Kommer ihåg att jag en gång för ca. 15 år sedan räknade ut vad ett marsvin skulle kosta i en affär för att ge ett 0 resultat - minns inte exakt siffran men jag har för mig att försäljningspriset skulle vara minst det dubbla mot vad det var. Att jag räknade på ett marsvin var helt enkelt för att det var lättare att räkna ut priset på det än det var på fiskar - men jag är övertygad om att resultatet för fisk skulle ha blivit ungefär samma.

De affärsägare jag har pratat med håller ofta också med mig och man kan ju undra varför de fortsätter som de gör då. Dvs att de låter den extra vinsten på tillbehören bekosta den missade vinsten på det levande. Ja det är helt enkelt inte lätt att anpassa sig - visst de kan säkert sänka pålägget på tillbehören men höjer de det på det levande så handlar konsumenterna detta där det är billigare - för som jag sa ovan så frågar folk efter priset och inte efter kvalitén. Man sitter i en ond spiral.

En del affärer har dock löst problemet genom att "slänga ut" det levande och bara behålla tillbehören. Jag pratade en gång med en affärsinnehavare som gjort så och han hade på så sätt halverat sin omsättning - men också halverat sina kostnader och sin egen arbetstid, samtidigt som han hade dubblerat överskottet i firman (trots att han sänkt priserna rejält). Så han tyckte det var en strålande idé - fast det klart den dag som de övriga affärerna i samma stad följer hans exempel så är det nog inte så kul längre - vem tusen vill köpa ett akvarium när ingen säljer fisk längre