johpohan skrev:
Ok! Men som jag förstått det så borde filtrets kapacitet öka/cm^2. Nu vet jag dock inte vilket flöde som är det maximala/cm^2 för ett biologiskt filter. Men låt säga att man använder dubbla filtermattor(med tjockleken 10) som ger följande: 2*10*50=1000cm^2 och fördelar pumpens flöde/cm^2 enligt följande: 1800/1000=1.8 l/h och cm^2. Nu kan jag vara helt ute och cykla med min ekvation:p

Annars låter inte ditt förslag helt tokigt heller för den delen:)

Ja du är nog ute och cyklar lite! Det här är inte helt lätt och man tänker ofta lite fel. Detta är också orsaken till att detta med filter hela tiden utvecklas i nya banor.
Var du gick fel var bland cm2 och cm3. Det första är yta och det andra är volym. När man räknar flödes hastighet är det volym och yta som gäller. Större volym genom samma yta = ökad hastighet och tvärs om.
Enligt alla kloka gubbar inom filter teknik säger man att bakterierna klarar upp till 30 cm/min sedan letar dom på något mindre stormigt ställe. Jag brukar räkna med 5 -10 cm/min då hastigheten kommer att öka inne i mitt filtersubstrat eftersom kanalerna blir mindre och substratet tar plats.
Tjockleken HAR betydelse men det är normalt de första 1 – 2 cm i en matta som är effektivt sedan går syre nivåerna ned för mycket.
ang. hamburgerfilter, blir inte dessa svårare att gömma? Jag tänkte nämligen göra en egen bakgrund som jag döljer filterkammaren med.
Det är därför jag HATAR den blå skrikiga färgen! Det blir snabbt ett mörkare lager på dom men i alla fall.
Men man kan ju alltid gömma dom bakom slimline eler dyligt men då blir det andra problem. ett annat problem är rengöring. dom väger en hel del när dom är fulla med vatten.