karrokaja skrev:Är det inte han som är THE DUDE när det gäller channor??
får lek på dom som vore dom guppy typ? det är väl ändå att ta hand om sina fiskar.. eller?
Jag förstår vad du menar men jag är kanske riktigt med på det i alla lägen.
I ett akvarium som ditt stora är det troligtvis ett täcken på fiskarna trivs när dom spontant leker.
Men i de flesta fiskodlingar är det långt ifrån naturliga förhållanden och Diskus och andra leker som du säger som Guppy.
Som ett exempel på naturliga förhållanden versus akvarium. I en av ”mina sjöar” finns en stor population av levandeföddare typ guppy. När jag skulle plocka upp några av dom för att köra in mitt Nano kar upptäckt jag att det bara var honor. Jag tyckte detta var intressant så jag fångade ett 100 tal och gick igenom dessa, inte en enda hane! Nu har vi fångat ett par hundra (de flesta yngel som inte var könsmogna) på lite olika platser och har dessa i ett par 4000l tankar. Om några månader skall vi plocka upp dessa och se vad som hänt. Av de större fiskarna tycktes det som om det var 100 % honor. Det skall bli mycket intressant att se vad som händer!
En annan mycket intressant iakttagelse är att jag hade ett 20 tal yngel med de 5 större fiskarna i mitt akvarium på 37 liter. (Alldeles för litet, jag vet! Men jag vill se skillnaden på dessa och de som simmar i de stora tankarna.) Jag har inte noterat något som hälst intresse av de större fiskarna för ynglen. I förgår ville jag göra det lite trevligare för fiskarna och stoppade i lite växter i samband med vattenbytet. I går upptäckte jag att aggressiviteten ökade och en av fiskarna tycktes vara riktigt dominant. I dag var det 0 yngel! Varför? Det kan naturligtvis vara mycket som hänt men det tål att funderas på.
Om min teori är att dessa fiskar delar upp sig på han och hon kolonier i sjön (troligtvis pga. Årstid) så kan vi inte erbjuda ens en guppy något som liknar deras naturliga förhållanden ens i ett gigantiskt akvarium!