Hej,

Det var länge sedan jag hade sköldisar Rödörade vattensköldpaddor (Trachemys scripta elegans). Det var så länge sedan så att man fick köpa dem i Danmark. Sådana sköldpaddor blir stora och det är ofta som de mer eller mindre skänks bort (akvarium på skansen tar inte längre emot dem.). Så jag tror inte du behöver köpa vattenpaddor. Som sagt tänk på att de är små i affären men växer relativt fort.

Men frågan är vilken art du har spetsat in dig på. Det finns de som inte behöver landdel utöver en sten (typ mata mata) eftersom de lever i bottengruset/sanden och det finns de som behöver en viss landdel - sällan mer än 1/3 av akvariet. Överlag ska man kunna erbjuda tempererat vatten och en hygglig sollampa samt lysrör anpassade för reptiler.

Jag kan inte påminna mig någa vegetarianska vattensköldisar som jag sett i djuraffärerna. Som små äter de gärna torkade räkor, tubifex etc. Som lite äldre äter de mer eller mindre allt - men allt är nog inte direkt bra. Jag skulle vara tveksam till rådet om bröd - inte minst för att de skulle smutsa ner rejält då de biter och bråkar om maten. Det är dock förstås viktigt med kalcium!

Jag skulle varmt rekommendera ett mycket starkt och bra ytterfilter. Om man missar att byta vatten och slamsuga ordentigt finns det överhängande riska att det börjar stinka. Jag skulle inte rekommendera att man inreder med grus - skippa det om du inte gillar att städa.

Man kan mycket väl ha dem med fiskar men får ju förstås räkna med att en och annan ibland blir uppäten. Jag hade mina med fiskar som inte platsade i mina andra akvarium. Växterna blir snabbt omkullvälta - och lite smånaggade.

Vet inte om jag kommer på något mer just nu!

Lycka till!