Micke_A skrev:Dit jag vill komma är, att säljare av så kallade monsterfiskar också borde tillhandahålla ordentlig information till kunden, och försäkra sig om att kunden faktiskt vet vad h*n köper. Detta sker knappast i vanliga zoobutiker, så ska så kallade monsterfiskar gå att få tag i, så bör det nog vara genom ställen som vet vad de säljer, och vet vem de säljer det till, för fiskarnas skull.
Jag vill absolut inte träta med dig i denna fråga - för här är vi säkert överens.
Dock vill jag bara påpeka att affären i lag redan idag är skyldig att skriftligt informera om ALLA fiskar de säljer och det till ALLA kunder.
Detta för att alla fiskar ställer specifika krav på akvariet - detta är ju grunden för all akvaristik och om vi som kunder handlar i affären som struntar i att ge denna information så är vi själva en del i att en hel del att många fiskar även fortsättningsvis kommer att få en dålig miljö.
Mitt förslag har kommit till för att få bort de värsta avarterna i handeln - men det är sedan upp till varje akvarist att kräva av sin handlare att denne skall följa lagen om info för att vi skall fortsätta handla i den affären.