Tror (läs övertygad) att den andra också är en Cryptocoryne, men det med art är svårt i det släktet. Samma art kan tom se rätt olika ut under vatten beroende på ljus/näring, och det finns även inom en del arter olika former (diploida/triploida). Utöver det finns ett gäng arter som liknar varandra till förvillelse i bladform/färg. För exakt artbestämning får man många gånger ta skott och köra dem på sump ett tag så att de blommar. Nu hör jag till dem som inte bryr mig särdeles där, är växten grann så är den grann. Kul att veta vad man har, eller iaf härad, men inte helt nödvändigt. Tycker din andra växt ser mycket sympatisk ut, gillar den skarpt. Verkar ha rödaktig undersida och mörkgrön ovansida. Sant?
De flesta Crypts växer iaf rätt långsamt eller mycket långsamt, ffa ett bra tag efter nyplantering. Väl etablerade kan de sätta högre fart, och rätt som det är har du ett skott 30 cm från ursprungsgruppen. Klart trevliga akvarieväxter, bara att lämna dem ifred i hyfsat djupt bottenlager. Kräver inte särdeles med ljus. Tyvärr lite underskattade idag, kan jag tycka.
Hilsen,
/P