Pickles skrev:
ma sätt - med strypkoppel högt upp just över hundens strupe/käkfäste (där ett ryck i kopplet kan göra skada och faktiskt gör duktigt ont på hunden. Fick tipset att själv sätta in fingrarna strax bakom öronen och trycka till. Ouch!) och rörelse rakt fram för att trötta ut djuret fysiskt innan han påbörjar sin terapi...

Alternativt om hunden är rädd, vilket ofta tolkas som aggressiv i amerikansk TV, utsätter han hunden för det den är rädd för tills den blir 'avstängd' och lägger sig ned. Alternativt hjälplös och bara stilla.
Cesar har inget att göra med de instruktioner du fått om att trycka in fingrarna bakom öronen, så ta inte upp det här! När en hund är i röd zon alltså helt okontrollerbar så lägger han hunden på sidan tills den slappnar av och för att återställa hierarkin där människan är ledaren, hunden blir inte psykiskt knäckt av detta! En rädd hund kan handla på två sätt 1. fly 2. anfalla och ofta leder rädsla till ett anfall men cesar gör alltid skillnad på osäkerhet (rädsla) och dominans (aggressivitet)! Kopplet sätter han högt på halsen endast för att kunna få kontroll på stora hundar med starka nackar men han missbrukar inte sin styrka utan lätta ryck bara!
Pickles skrev:

Därtill använder han sig av både elhalsband och stackel (?) vilka båda är förbjudna i sverige av god anledning.
Han klargjorde tydligt att han inte förespråkar användandet av dessa halsband! Han tillät en övning med "daddy" för att han skulle undvika kontakt med ormar just för att det finns mycket skallerorm i usa och hunden kan lätt bli biten om du har den lös och den inte har respekt för den! De använde den lägsta effekten och kan väl jämföras med ett litet nyp på halsen med tillräcklig för att "daddy" reagerade på att det var nåt på hans hals!
Pickles skrev:

Tror aldrig att jag har hört honom tipsa om spårträning för en jack russel eller vallning/bruksaktivitet för en BC?

Jag tycker att det är trevligt att se hans hundar på centret - de verkar ha det bra där... men det finns Stora brister i karlns sätt att hantera hund och jag skulle inte vilja se gemene man gå omkring och träna sina hundar på det sättet.

Go´kväll har jag aldrig tagit mig en titt på, så där tänker jag varken säga bu eller bä, men jag tror att sverige generellt kommit längre i hundhantering än amerikansk TV gjort.

Jag var också positiv til programmet till en början och en god vän till mig som är utbildad hundinstruktör talade sig varm om hans metoder... men sedan började jag läsa på ordentligt och, nej, det är absolut ingenting jag tycker att man ska syssla med.

Han tränar (uppfostrar) problemhundar och är väl inget gemene man behöver hålla på med dagligen förstår du väl! Vad är det för brister i hans metoder tycker du? och vad var det du läste på då?