defdac skrev:
Därför att en norma PMDD-dosering ger motsvarande näringsnivåer som ett ganska litet fiskbestånd ger. Har du redan ett litet fiskbestånd och ökar näringsnivåerna lite till så kommer det avrundas till för lite näring ändå. Speciellt om du har bra med ljus eftersom växterna käkar långt mycket mer näring än vad fiskar normalt sett kan ge dom.

Men det som alla, inklusive jag själv, har svårt att greppa och förstå är den exponentiella "halvering" av näringsnivåer som 20-50% veckovattenbyten ger. Fiskarna ger dig en linjär liten ökning av näringsnivåerna varje vecka som ett normalt vattenbyte effektivt halverar. Hur många gånger kan du vika ett A4-papper? Betydligt färre än vad du tror. Så effektiv är "halvering". Mycket mer effektiv än vad vi förstår och greppar intuitivt.

Så din fråga är paradoxalt helt felvänd, den ska egentligen vara : Hur kan det *inte* råda näringsbrist i ditt akvarium?

- Med den utgångspunkten borde varje akvarium utan koldioxidtillförsel, rikligt fiskbestånd, och PMDD-matning befinna sig i svälttillstånd.

Jag hajar, med mitt sparsamma intellekt, att näringsfattigt kranvatten späder ut näringskvantiteten i tanken, men det kolliderar med den allmänna uppfattningen att regelbundna (oftast minst veckovis) vattenbyten är en fungerande metod. Ja oavsett om man tillför näring eller icke, som jag förstått det.