Du tänker på discuskuben? Nej, jag har inte testat fler koner hos det här paret - detta är det första "köpeparet" jag skaffat.

Mina tidigare discusar både odlade och vilda har alltid hittat grenar och rötter att lägga sin rom på. Nu köpte jag det här nästan läbbigt stora Stendkerparet när vi var i Tyskland för några månader sedan - och de har lekt stadigt på den enda konen de hade i karet, så satte jag dom i det större karet för att de skulle få sträcka ut lite - och där fixade det liksom till sig nu - på att man flyttade konen några centimeter, så jag tror att de blir nöjda med denna enda tillsvidare.

Men, det är ett bra tips om man hamnar "i stå" i någon annan situation - så, tack för tipset!:)

Jag gjorde ofta så med både discus och scalerer när jag höll på och micklade med dessa för 30 år sedan.

Rötter, glas och skifferplattor i en salig röra så tar de vad som passar dom bäst sedan plockar man bort det de inte gillar.,

Min uppfattning var också att storleken spelar roll. Ju mindre akvarie man tordes ha ju oftare lek med etablerade lekpar medan grupper behöver plats för att dela upp sig.