bossep skrev:Snygga burkar!
Spontant tycker jag ditt grus ser lite grovt ut för att fungera RIKTIGT bra speciellt om du har stort flöde igenom.
I vilket akvarie har du det omvända bottenfiltret? Hur mycket pumpar du igenom? Kan du förklara det mekaniska förfiltret? PVC rör med filtervadd kan fungera bra men se upp så det inte blir stopp i det.
Om du kört normalt flöde i ett år och sedan bara flippat över till motflöde får du räkna med Lutzendimma att tag. Sanden har säkert samlat påsig en hel del böss både organiskt och oorganiskt.
En del kommer att hamna i förfiltret och resten på vissa platser i akvariet. Det kan du suga bort med en hävert. Det som hamnar på växterna kanske du också kan suga eller vifta bort.
Tack, det är i stora karet jag har bottenfilter och pumpen kör 1100/l h. förfiltret har 80% filtermatta blå grov och 20% filtrvadd. Sedan har det kopplats på mindre rör som går igenom gruset ner till två plattor bottenfilter. När jag sög igenom botten blev det rejält mycket smuts efter 3 veckor. Kommer att göra rent filtret 1 ggr i månaden eller var tredje vecka.
Hehe ja jag misstänkte att en dimma skulle komma och så blev det men hoppas det är värt det. Häverten kommer fram på Söndag vid nästa VB och ska göra rent så mycket i gruset som är möjligt. Undra hur länge dimman kommer att hålla på...
Sanden är 2-4 mm från Åleds som sålde bottenfilter lösningen.