Micke_A skrev:Hade själv ett par röda ciklider som jag bytte tillbaka nyligen, de lekte, och jag misstänker att de hade ihjäl mina Kongotetror. Men vackra fiskar är de.
Tror inte pansarålarna (de är egentligen fengäddor, och inte ålar) har så mycket med det att göra, de är fredliga, även om de kan ta småfisk. Ancistrusar brukar dessutom inte vara särskilt lättskrämda, utan brukar ta för sig vid matningar och så.
Röda ciklider äter mindre fisk, ja. De åt upp alla mina neontetror, t.ex, precis som öronålarna äter upp all småfisk också, vilket även får mig att tänka i banorna att om de röda cikliderna leker så kommer rommen/ynglen bli mat. Det är därför jag numera måste välja fisk som är av modell större så öronålarna inte går på dom och tror det är mat. Öronålar är fredliga, men de äter mindre fisk om de får chansen till det precis som de röda cikliderna gör.
Jag har ju haft ancistrus i alla kar jag haft och just ancistrus är ju enligt min uppfattning den mest vanligaste malen, men jag har aldrig upplevt att ancistrus håller sig undan på det sättet som mina två nuvarande gör. Jag kan inte hjälpa att tänka tillbaka på segelfensplecon jag hade ett tag som satt bakom pumpen konstant i 4 veckor, och som slutligen dog. Eftersom det legat gurka i karet sedan igårkväll och den är orörd så har ancistrusarna inte varit framme o ätit, vilket är bekymrande för mig. Men samtidigt kan det ju vara så att just dessa två inte gillar gurka, så jag kanske ska testa något annat.
Och jo, örånålarna röjer runt som tusan, både dag och natt vad jag sett hittils.