ansjo skrev:
Jepp, men har man detta karet som grund till graderingen S-SS kommer det att bli ganska bra ändå:).

Skulle man nu få fram lite dyrare räkor och få snurr på den biten, ligger mina starka funderingar jag har på att öppna ett företag nära till hands:). Skulle vara ganska kul, inte som huvudinkomst men däremot ha vid sidan om mitt vanliga jobb...

Jag förstår dina funderingar och jag hade samma problematik när jag odlade Malawi /Tanganyika när dessa var nya. Jag kom till följande slutsatser vilket fungerade bra:
Stora akvarier: med en massa fisk var problematiskt och man förlorade många kullar. Dessutom var det otroligt svårt att få upp honor (munruvare) och yngel.
Små akvarier: Alldeles för svårt att hålla stabila vattenvärden. Typ dina farhågor med CO2.
Det som funkade: akvarier på mellan 200-400 liter. En avelsgrupp (art) i vart akvarium. Sedan plockade jag upp honor som tuggade och flyttade dessa till ett lika stort kar eller kläckte i ”kuvös”. Yngel i samma typ av burk. Betydligt större burkar alltså en den normale hobby odlaren.
Jag kan ingenting om räkor men logiken säger att ett större akvarium är bättre vad det gäller vatten men sjukdomar, etc. kan ställa till problem.
Varför inte använda den burk du planerat och kanske UV-C filtrering samt bra CO2 grejor? Ingenting är starkare en den svagaste länken