Tjena Hellsson!

Kul med lite malodling såhär efter auktionen. Det kommer säkert gå kanon, alla era fiskar ynglar ju hela tiden. :) Nä men vanlig ancistrus brukar inte vara några direkta problem så sett.
Huruvida vattenbyten spelar in när de har blivit frisimmande är jag osäker på, sen som det redan har skrivits kan säkert gener spela in oxå på hur stor överlevnadsgrad man får på ynglen. Har inte dratt upp så mkt ancistrus i mina dar men om jag skall ge nått tips så är det att se till att de får tillräckligt med mat (kanske självklart men detta är viktigt i synnerhet i början).
Under de första dagarna brukar ju en hel del yngel droppa av (beroende på art) pga klena gener typ men matar man bara bra så kan man hjälpa även de lite klenare individerna på traven å på det sättet få upp mer fisk.

Förresten om ni fastnar för ancistrus så finns ju alltid den "tyska" röda ancistrusen, dessutom finns de olika färgvarianterna av ancistrus även som longfin. Dessa fiskar (röda och longfins) betingar ett högre pris och är ibland attraktivare för butiker såväl som privatpersoner. Lite tips bara om ni nu fortsätter med ancistrusodlandet... ;)