Brasklapp: Jag vill bara säga att vi alla är ute på tämligen djupt vatten i den här frågan. Mycket av vad vi skriver är baserat på hypoteser och observationer. Sanningen är att dynamiken runt alger och framförallt växtplankton är relativt okänt och mycket är under ständig förändring.
Exempelvis är det faktum att om man tillsätter NO3 som kvävekälla (i växtakvarier) så försvinner till stor del alger. Detta är något folket runt PMDD, bland annat defdac har upptäckt. Detta bestrids fortfarande av de flesta experter.

defdac skrev:
Problem: Menar du mycket SI relativt alla andra näringsämnen i sjön eller mycket SI relativt något specifikt värde, säg 200 ppm?

Silikat/kisel finns alltid i alla kranvatten, så det är inte direkt något man kan göra något åt.

Även skönt att veta att man inte kan *trigga* kiselalger med kisel, även om jag inte är helt främmande för att ymmnigt med kisel + ammoniumspik kan ge kiselalgsodling. Precis som mycket järn + ammoniumspik ofta ger trådalgsodling.

Det jag menar är ppm/l
[FONT=&quot]Låter logiskt. Man kan nog säga att i normalt Svenskt kranvatten kan aldrig Si bli limiterade det är något annat som ”triggar” dessa. Si är däremot nödvändigt för kiselalgens uppbyggnad så om vi inte har någon Si så har vi inte kiselalger. En annan ledtråd är att Ph tycks vara väsentligt. Det tycks som man kan använda mängden kiselalgsskelett i bottensediment för att räkna fram försurning av en sjö historiskt. Jag skall leta fram lite data runt detta, då det kan vara viktigt vid kiselalgodling. [/FONT]

Fragmentation dispersal, ett ganska fiffigt sätt att reproducera sig på. Det är därför jag sällan vill plocka någon form av alg om jag inte gör ett vattenbyte efteråt.

Mina observationer är att detta sker mot slutet av en algblomning. Troligtvis kan algcellerna ”gå i ide” och ligger vilande tills förhållandena blir bättre. Detta kan som du säger hända när man skördar alger men dessa kedjor är normalt förvånansvärt starka. Jag ser det som viktigt att också öka filter hygienen dagarna efter att man tagit bort alger och när man exempelvis introducerar PMDD.[/QUOTE]

Såhär (morfars gamla mikroskop som bara klarar 50x eller nått sånt):

Bättre en ingenting framför allt rena gissningslekar!

De som ser ut som linser eller båtar kan vara någon navicula sp, En encellig kiselalg. Resten kan vara nästan vad som hälst. De runda ser ut att vara ett kluster av exempelvis chlorella. Det kan kanske också vara en cyano typ Microsystis. Det ser ut at finnas ett gelé membran som skulle indikera det senare. Man ser ofta en blandning som denna bland svävalger.

Ser ut som någon form av döende Cyanobakteria. Jag tror inte det rör sig om en kiselalg. Men bilden är lite luddig som mitt svar.

Såhär ser skiten ut i akvariet när dom satt sig på växter:

http://www.defblog.se/picture/1400.html

http://www.defblog.se/picture/1399.html

Kommer mikroskop bilderna från dessa kolonier? I så fall tror jag mig vara ganska säker på att det inte är renodlade kiselalger. Troligtvis är det kolonier av någon cyanobakterie som släppt någonstans ifrån mot slutet av sitt liv och fastnat i växten. Dessa ”kluttar” kan vara duktigt klibbiga. Det kan också vara en blandning som man ser ibland. En döende algmassa som fungerar som grogrund för andra alger exempelvis trådbildande kiselalger.
Har du sett andra alger på myriophyllum? Förutom trådalger som brukar kunna fastna i dom?