Låt bli att köpa är mitt råd, såvida du inte ska mäta en gång per dag. De måste mer eller mindre kalibreras inför varje mätning (den jag använde var sådan) men klarar sig 1-2 vecka utan kalibrering för akvarium men då blir den mindre exakt. Den jag lånade mätte med +-0.01 fel (exakt siffra kommer jag inte ihåg, var 3 år sedan) om den kalibreras som den ska. Elektroden i ph-mätaren ska rengöras jämna intervall (elektroden ska inte torka in heller). För att kalibrera behövs buffertpulver och det var något dyrare än väntat, runt 40kr för det jag förbrukade vilket var rätt lite. Den jag använde kalibrerades vid 2st punkter men ska finnas de som bara kalibreras vid en punkt och de är ännu sämre pga felmätningen den kan ge. Vätskan är antingen sur eller basisk beroende inom vilket område du ska mäta, exempelvis kalibrerade den jag hade mellan 7 och 10.01 för basisk mätning. Du behöver en förvaringsbehållare då för mätaren med vätska om det inte följer med, som sagt det var hur den jag använde var.

Du klarar dig lika bra med dropptester för normalt akvariebruk, speciellt när buffertpulver kommer in i bilden. Är det saltvatten vill man ha digital vad jag har hört.