ja det är nödvändigtvis inte som de är sjuka men de är oftast riktigt aktiva när ljuset är släckt o far runt o har hyss för sig som att äta på dina växter o annat. Innan de har lärt sig akvariet kan de vara skygga men ändrar de beteende är något fel. När jag har haft praktbotier så verkar de vilja trycka när de är osäkra eller verkar må dåligt, men är det ingen sjukdom så är det vattenkvaliten.
De verkar trivas mer om det är lite strömt i akvariet. Det vanligaste är vita prick som lätt botas (om man har medicin och inte som jag långhelg och mellandagsstängt så de hinner dö), det andra är en tarmparasit jag inte kan namnet på eller symptomen och det är den näst vanligaste. De är inte känsligare än andra fiskar, men har lite mer krav kanske. Räknas som en ganska svår fisk att hållas.

Hade det inte varit för kopparbarben skulle jag ha höjt temperaturen till 27 grader då de fiskar du annars har gillar högre temperatur (vitaprick överlever inte en längre tid över 28 grader, lr ja de slutar spridas...). Förresten kuliålar blir 10-12cm så de bör du inte ha i dit akvarium heller...

Om det är någon glädje så finns det värre fall där oseriösa butiker har sagt fel, en mal som heter gibbiceps ifolkmun säger de gärna att man kan ha i 100L akvarium. Gibbiceps säljs oftast dyrt så de hamnar lätt i fel akvarium (de blir alltså 40-50cm som bäst i ett akvarium som har rätt storlek och ett 100L är bara 75cm långt...).