Slimline ÄR en BTN-bakgrund.

Fast jag kan liksom inte riktigt förstå varför man har en av de vanliga BTN-bakgrunderna men inte har tekniken bakom - det är ju liksom poängen med dessa bakgrunder.

Fast å andra sidan i mitt stora akvarium har jag ju en BTN jätterot (rymmer ca. 1000 l) i mitten och där har jag ingen teknik för att man inte kommer åt där - men det har aldrig varit något problem.

Bra att Mr BTN kom in här!

Som du säger så är BTN otroligt bra för att gömma grejor förutom att det blir snyggt!

Jag har av ren självbevarelsedrift aktat mig från grejor där organiskt material samlas och bryts ned.
Speciellt om det är liksom halv tätt. Ingen eller dålig cirkulation bakom men ändå hyfsad kontakt mellan vattenmassorna. Det blir helt enkelt ett anaerobiskt område bakom bakgrunden. I och för sig kanske inte allt för farligt och det kanske hjälper till att få ned Nitrat men producerar en hel del Ammonium också.

De anaeroba bakterierna växer långsamt men blir desto fler med tiden. Vad dom inte gillar är syre så om man byter vatten och nytt syrerikt vatten kommer in bakom bakgrunden så dör dom i massor och då blir det Ammonium/Nitrit spik.

Tro inte att jag är negativ till BTN för allt i världen! Det är mycket bra om det används på rätt sätt bland annat som extra filter kammare. Dock tror jag det är smartare att pumpa in vatten från ett filter bakom BTN och på det viset använda det som ett extra polersteg. I stället för att suga in skiten bakom bakgrunden eller bara ha bakgrunden som en statisk dekoration.