Bygert skrev:
Ja du Kjell, vi har ju t ex bonden som byggde en lagård och valde att strunta i det som det stod "bör" till. Problemet var ju då att domstolarna inte tyckte att han gjort det som han "ska" när han inte gjort det som det stod att han "bör". Det var inget annat att göra för att få använda lagårn än att hacka bort inredningen och göra om, det gick lös på flera hundratusen.

Skulle du törs säga till en sån man att "bör" är floskler Kjell?

Sen finns det mycket i reglerna som är rent strunt, i vissa fall skulle jag rent av säga att det blir rent djurplågeri om man följer vissa regler. Det går att hantera sånt via tolkningsmetoder (lex superior) men naturligtvis vore det bättre om reglerna från början var skrivna så man inte behövde hamna i ett massa juridiskt ältande (även om det i och för sig är in inkomstmöjlighet också). Dock, underskatta aldrig ett bör i en föreskrift. Det finns exempel på att det kan stå en dyrt.

Både du och jag bryter mot "skall" i lagstiftningen när vi har akvarier.
Detta borde väl i så fall vara ett bra mycket större "brott" än om jag råkar bryta mot ett "bör" där jag dessutom har skriftligt från den högste ansvarige på myndigheten att detta "bör" inte betyder mer än just "bör".

Och du Bygert - socialstyrelsen säger ju att vi bör äta 5-6 brödskivor om dan - uppfyller du verkligen det kravet:confused: - se upp så inte de statliga brödätarkontrollanterna sätter fast dig:p