Dublin skrev:Jag kan irritera mig på den dåliga kompetensen i många djuraffärer. Det är väl inget fel att sälja akvariepaket med filter och belysning anpassat till akvariets storlek. Men när man sen föreslår fiskar som inte alls passar ihop eller behover mer plats - eller t.o.m. skickar med fiskar hem samma dag som akvariet köptes då tycker jag att man är helt ute och cyklar. Dessutom är det ju väldigt svårt för nybörjaren att förstå att man köper nåt som bara kan gå fel.
Jag saknar t.ex. nybörjarpaket som är kompletta - dvs akvarium + belysning + filter + inredning + tydliga skötselanvisningar som hämtas dag 1, växter som hämtas några dagar senare, några få fiskar som hämtas efter 1 vecka och efter analyserat vattenprov. Sedan får det gärna följa med förslag på hur man kan utveckla akvariet med förslag på fiskar (som passar ihop och i storleken på akvarium)...
Ett sånt paket skulle ju lätt kunna finnas i några olika "smaker" - t.ex. sällskapsakvariet: 80l med guppy, neonisar och några malar, osv
håller med om att kompetensen ibland är bristande men oftast är det mer plånboken som talar. Djuraffären tjänar ju pengar på att sälja saker o fisk så de säger att det funkar när det inte gör det. o de vet de ibland om.
sen tycker jag du har lite fel i din nybörjarpakets-ide. växter o fisk ska du stoppa i samma dag som du sätter igång karet. ideen om att man ska vänta en vecka med att introducera fisk är felaktig då det inte händer nått i karet udner den tiden. de nyttiga bakterierna bildas bara om det finns någon som skitar ner. så ett par pilotfiskar från första dagen o efter en månad kan man introducera fler.
en annars en bra ide måste jag säga. liksom konsulthjälp som följer med när man köper ett startpaket.