oaken skrev:P. deissneri funkar i 12 liter ja, men bäst är förmodligen runt 20 liter för att den ska komma till sin rätt. Den riktiga P. deissneri importeras dock aldrig. Den har bara samlats in av hobbyister och finns således inte i akvarieaffärer, även om många arter säljs som deissneri.
Vet inte varför ditt vatten beter sig som det gör. Men så länge pH-värdet håller sig lågt sen skulle jag inte bry mig om det. Skulle väl säga att Parosphromenus ligger på ungefär samma svårighetsgrad som Chokladguramin. Möjligen är Chokladguramin något känsligare. Sen varierar det ju självklart mellan art till art också.
Snabbväxande växter i surt vatten - tja.. Vet en del som använt t.ex. hornsärv. Själv använder jag mest Ceratopteris cornuta, den växer ju delvis under vattnet också men jag vet inte om den påverkar något. Jag har aldrig haft något problem åtminstone. Har börjat experimentera med Hydrilla verticillata nu också..
Tack för svaren! Mycket intressant. Då är det alltså andra arter som säljs under namnet deissneri. Det kanske vore bäst att köpa från någon som odlar privat, inte minst för att få en någorlunda jämn könsfördelning. I affärer har de aldrig tid med att titta efter sådant. Verkar vara svårt att få tag i dock. Man kanske kan höra med nån affär ändå om de till exempel kan ta in nagyi?
Hoppas det går bra med några frågor till. Är konduktivitetsmätare ett måste eller väldigt behövligt? Hur är det med belysning? Kanske LED-lampa ovanför täckglaset? Går det att ha dessa fiskar i cirka 60 liter också, eller blir de liksom lite vilsna där? I så fall får de sällskap av några chokladguramier.
Ceratopteris cornuta är ju väldigt bra för att dämpa ljuset. Jag såg dina bilder i tråden, väldigt fina.