Har jag förstått det rätt att man doserar PMDD enligt akvarievolymen och räknar procent av vattenvolymen gällande vattenbyten?
Ja det är oftast så man gör (men som sagt spelar det ingen jätteroll).
Sen snor jag dina siffror ovan att växterna knaprar 2,5 ppm/dag och fiskarna tillför 1 ppm/dag vilket ger -1,5 ppm/dag och -10,5 ppm/v och då borde mina värden alltså ligga på ca 20 ppm som mest?
Nej om växterna käkar mer än fiskbidraget så kommer näringsnivåerna alltid ligga under de doserade. Doserar du t ex 10 ppm NO3 via PMDD och växterna tar upp mer än fiskbidraget så får du aldrig mer än 10 ppm NO3. I värsta fall så kommer växterna käka upp allt nitrat på några dagar och sedan stå helt utan mat resten av veckan. Det brukar märkas på blekare växter och sämre tillväxt och det är då man ökar PMDD-doseringen.
Vi som kör CO2 kan se det på att växterna slutar bubbla efter ett par dagar efter vattenbytet. När man använder CO2-insprutning så utsöndrar växterna så mycket syre att dom bubblar.
när jag mätt med mina tester mäter jag upp 12,5 och 10 ppm beroende på vilket märke jag använder men jag har ju förstått att det inte är tillförlitligt
Det är ett bra tecken på att testet inte fungerar, för normalt kommunalt vatten har oftast inget nitrat.
Om vi säger att kranvattnet skulle innehålla 10 ppm - kan jag då helt enkelt dosera 30 ml av kno3/v och 40 av övriga eller tänker jag fel då?
Nej helst inte. Det är alltid bäst att dosera lika mycket av allt, för rätt som det är så vill växterna ha mycket mer av något ämne. Det går lite upp och ner. Det är sällan någon bra idé att dosera efter uppmätta värden. Det bästa är att helt förlita sig på det man doserar eftersom man kan vara helt säker på att dessa nivåer är tillgängliga för växterna.
Men dessa siffror är egentligen inte något jag direkt behöver förstå känner jag, det är inte lika viktigt för mig som att förstå principen (vilket jag vid gud hoppas att jag börjar göra).
Du har förstått principen och det spelar ingen större roll hur recepten är skruvade. Dom är ganska lika varandra. Det viktigaste är att man kör samma recept hela tiden och håller sin vattenbytesregim.
Men jag gör så att jag börjar köra med 40 ml och när jag märker att växterna är gröna och ser friska ut så sänker jag till 30 ml en månad och ser vad som händer - verkar det ok så låter jag det vara så eller sänker jag mer? Eller hur ska jag få fram "rätt nivå" till slut?
Ja det stämmer, men ofta svänger man in på en dosering uppåt och håller den. Dubbeldos en gång i veckan brukar de flesta lägga sig på. Ingen idé att gå ner om det funkar.