I ditt fall hade jag säkert sparat bladen när dom fyller en funktion.
Undrar också om t ex en svärdsplanta är hälften i skugga - kan de bladen i skugga då tillgodogöra sig ljuset som den andra halvan får eller hur funkar det?
Stämmer bra. Nya sidoskott kan växa nästan helt i mörker för att dom får näring från "moderplantan".
Jag trodde jag hade normalt eller lite mindre än normalt.
Det är för att du är intelligentare än genomsnittet med andra ord =) Du har klart över medel vad gäller växtmassa och växtvigör.
jag tar det hellre 1 ggn/v om möjligt
Då gör du så. Man ska köra på det sättet man har störst sannolikhet att komma ihåg doseringen eftersom näringstillgången då kommer bli betydligt stabilare. Nivåerna i sig kanske hoppar lite mer, men det brukar vara lugnt sålänge man inte ligger på för låg dosering.
Kan jag förvänta mig något speciellt efter en sån rejäl höjning som mer alger till en början eller något annat?
Alger är labila opportunister och kan ofta få för sig att reagera på minsta lilla förändring. PMDD-doseringsökningar har jag dock sällan lyckats trigga alger med. Det som händer är ju ofta att ammoniumnivåerna sänks och syrenivåerna ökar vilket alger normalt sett tycker är pest.
Är det större risk för nitrit eller annat som jag bör hålla koll efter.
Nej, mindre risk iom att ammoniumnivåerna sannolikt sänks när växterna börjar käka mer. (ammonium går ju över till nitrit för att sedan bli nitrat).