NiXoN skrev:Jag tänkte mera att du skulle ha en dimmbar driver, tex för det blåa så du kan styra färgten i karet lte bättre än bara genom att byta dioder eller släcka hela slingor.
För mig så vore det optimalt med 1-10v styrning då jag har en akvariedator som kan köra simuleringar via en såna portar.
För din del så räcker det bara du kan höjja o sänka effekten lite...
//NiXoN
Så sant som du har sagt.
Har funderat vidare en hel del på detta med en led ramp och det ligger definitivt i planerna så fort man har pengar till det, är ju inte riktigt så rik som jag hade velat vara nu när man är pappaledig och allt haha
Men nästa gång ljus uppgraderas eller jag köper större/annat kar så blir det definitivt belyst av LEDs.
Kommer då köra en Ratio på 10:2 Kallvita/Varmvita där de varmvita kommer köras på dimmer medan de kallvita kommer ligga på maxsprutt konstant. Detta ger mig möjlighet att kalibrera ljuset en aning åtminstone. Utöver detta så kommer jag också sprida ut royal blue leds som körs för sig själva.
Detta ger mig möjlighet att först köra igång de varmvita och på något vis styra dimmern till dem att de sakta går mot max, när max är uppnått så slås även de blåa och de kallvita på och sen körs allt tillsammans fram till kvällen då varmvita och kallvita släcks så att de blåa får gå själva i en till två timmar.
Tänkte köra ungefär 8 timmar med allt igång sen 30 min extra på morgonen med de varmvita bara samt då 1-2 timmar på kvällen med bara de blåa.
http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1761942
Denna länken som du postade gav mig en hel del inspiration Nixon men jag funderar på om det inte borde räcka med en aluplatta som jag sågar upp kvadratiska hål i som är ungefär 1cm mindre på varje sida än kylflänsarna så att de mer eller mindre vilar på en 5mm kant runtom, dessa limmar jag sedan med värmeledande epoxy så att aluplattan kan hjälpa till med kylning. På så vis kan jag relativt enkelt bygga till en låda till riggen med till-luft och frånluft på sidorna, detta med hjälp av 40mm fläktar.
Ska försöka rita upp en skiss hur jag menar i sketchup men man ser ju delvis hur jag menar i skissen jag gjorde på 3x 50W ledar.
En fråga jag har ställt mig dock som har tappat allt vad matte heter, när man tittar på linser med 40, 60, 90 grader etc. Vad menas med det i praktiken? DVS vilka linser har minst respektive mest spridning :P och om jag har ett kar på 85x55cm och tänkte trycka in en ramp på 60x30cm som ska hänga ungefär 20cm ovanför karet vad bör jag då satsa på för linser?