Kensa skrev:
jag hade bestämt för att inte komme med en massa inlägg här, eftersom det var jag som startade tråden,

men detta inlägg får mig att reagera lite för mycket.

min mosters gubbe var läkare, kirurg, på ett av de "mindre" sjukhusen här i skåne.

efter några år så tröttnade han på den tungrodda adminstrationen, han körde huvvet i väggen

konstant när han försökte förändra verksamheten, så han tog sitt pick och pack och gick över

till den privata sidan, företaget han jobbar på nu skriver avtal med en region att de skall

behandla en viss sorts sjukdomar, en viss mängd patienter per år, och för det får dom en viss

summa pesos.

summan av det hela är att läkarna på det bolaget behandlar gigantiskt mycket fler personer

per år än vad den ofantliga sektorn gör, läkarna tjänar duktigt mer, och regionen har kapat

sina kostnader väldigt mycket mer.

som patient så pyntar man inte ett j-a dugg mer på det bolaget, än vad man gör på en offentlig

inrättning.

exempelvis så lyckades vi få in våra pojkar (öronbarn) där, kötiden i det offentliga beräknades

till cirka 9 månader, vi fick in våra barn för en undersökning på en måndag, på torsdagen var

deras öron opererade....och det kostade oss inte ett smack mer än på ett normalt sjukhus,,,,

(just barn kostar ju inte ett dugg)....bolaget tjänar pengar på att ta hand om våra barn,

regionen tjänar pengar på att lägga ut detta till ett privat bolag.

summa....

1) barnen blev friskare mycket fortare

2) skattebetalarna tjänade pengar

3) det privata bolaget tjänade pengar

det övergår mitt förstånd när man säger att det är fel att tjäna pengar på sjukvård.........

...

Kanonbra skrivet!

De få artiklar man läst där de jämfört privat och statlig vård kommer fram till just det du skrev. Har inte siffrorna i huvudet nu, men det är otroligt stor skillnad vad gäller antal patienter per läkare :) Och både patienter OCH landstinget är nöjda.
Ändå kör de rödgröna en nästan skrämselpropaganda om hur dåligt det är med privata sjukhus...
En till liten grej.... Hade själv gått på det att det är dyrt med egna sjukvårdsförsäkringar. Chefen kollade upp lite vad det skulle kosta att ge oss anställda en sådan. Fördelarna var att vårdköerna var i stort obefintliga. Man fick både undersökning och ev. vård väldigt snabbt. Och här kommer den stoooora summan per anställd : 1500kr per år:D
Det skulle tjänas in rätt snabbt om någon av oss på jobbet skulle råka ut för något.

Ett litet tips! Kolla in tidningen sunt förnuft! Står mycket vettigt i den ;)