Tobbe R skrev:Det gjordes en del försök på Umeå Universitet på 90-talet på lax, eller möjligen laxöring, då man testade tillsats av levande foder. Yngel utfodrades med det bästa laxfoder som gick att köpa. Till en del av fiskarna gavs också en liten tillsats av maggots, ca 5% av näringsvärdet. Resultatet blev häpnadsväckande, för yngel från odlad lax blev tillväxttakten fördubblad med levandetillsats. För yngel från vildfångad lax blev tillväxttakten fyrdubblad med tillsats av levandefoder.
Möjligen är man bättre på torrfoder idag än vad man var då, men jag tror knappast att samma resurser läggs ner på utveckling av foder till akvariefisk som till kommersiell fiskodling. Torrfoder är av god kvalité idag men levandefoder är också viktigt.
Tobbe
Som jag skrev så är en del levandefoder riktigt bra till små yngel och de flesta professionella odlare kläcker artemia eftersom de kan äta av det hela tiden.
Maggot är ett väldigt fett foder så de kan jag tänka mig är bra om man vill ha en hög tillväxttakt för fiskar som skall dras så snabbt som möjligt till slaktstorlek.