Nu vet jag att det inte är cyanobakterier vi har på ytan. Hittade två små bollar av nått blågrönt kladd på botten som försvann när vi hade i pmdd igår. Har läst att cyanobakterier inte gillar KNO3 (om nu det stämmer, det verkar gå så mycket myter inom akvaristiken)
Jag har surfat runt lite på nätet angående ytalgerna och ramlat över lite info (här och här) samt ett par trådar (tex här) på zoopet. En gemensam nämnare verkar vara dålig fart på ytan vilket gör att algerna kan lägga sig där i fred.
Jag tycker vi har helt ok ytrörelse och har problem med att hålla flytväxterna på plats. Vi vill inte har för stark cirkulation i karet heller med tanke på våra planerade invånare.
I vårt kar så ligger utblåset ett par, kanske upp till tre cm ned i vattnet. Jag skulle kunna rikta upp det mer mot ytan men det kommer krävas ingrepp i bakgrunden så jag avstår helst om det inte är helt nödvändigt. Dessutom vill jag ha det så tyst som möjligt. Så om det finns andra alternativ att prova först så är det att föredra, särskillt som lösningen endast verkar vara estetisk.
En annan sak. Är det nödvändigt att plocka bort blad som det växer alger på? Vi har papegojblad som har en grön beläggning på flera av sina blad.