Dre skrev:Att jag tog in varg i diskussionen var för att belysa att en gräns ska dras någonstans, inte att jämföra varg och rottweiler.
som svar kan jag säga att de hundar som finns idag knappast har något att göra med de hundar som fanns för ett par hundra år sedan.
Jag hade en rhodesian ridgeback tidigare och enligt kennlar och litteratur är den rasen gammal och oförändrad de senaste hundra år eller så, men så uppdagas det senare att denna hund ser helt annorlunda ut bara man går tillbaka 20-30 år. För 50 år sedan var den hälften så tung exempelvis. Det har varit populärt under detta och förra seklet med stora mäktiga hundar och därav avel på dessa individer som säljarna vet säljer.
Nu har du lite för höga tankar om människan igen. Visst kan vi med hård avel förändra fysiska attribut ganska extremt på kort tid, vilket du beskriver. Däremot förändras inte psyket alls på samma sätt. Det enda jag kan tänka mig skulle förändrats hos rasen rent beteendemässigt eller "lynnesmässigt" är väl kanske om man avlat fram plågsamma defekter. Djur som känner smärta kan ju uppvisa fler aggressiva beteenden och dessutom bita ifrån efter mindre provokation. Vi har domesticerat hundar alldeles för länge för att komma undan på bara några decennier. De har varit med oss i 10-20.000 år. Det förstörs inte på 2-3 decennier.